#Wijvenweek: dat begint hier al stevig!

De eerste dag van de wijvenweek en dat begint hier al goed. Het thema is ‘beautyqueen in het diepste van mijn gedachten’. Ik? Een beautyqueen? Ik hoor zo de mensen in het publiek die mij persoonlijk kennen al in de lach schieten.

Om te beginnen draag ik zelden tot nooit make-up in dagelijkse situaties (waarom ik dat erbij zeg, zal straks wel duidelijk worden) om de simpele reden dat ik dat voor geen meter kan aanbrengen. Mascara en lippenstift lukt nog net, eyeliner is al op het randje van het mogelijke, maar dan de hele poeder, blush, foundation en aanverwante toestanden blijf ik wijselijk van uit de buurt. Het is namelijk zo dat ik blauwe kringen onder m’n ogen heb, die niet zoals met wallen enkel te maken hebben met te weinig slaap, maar waar ‘n genetische factor in meespeelt en dus niet zomaar terug verdwijnen. Ik heb dat aanvaard en maak me er dan ook geen zorgen over. Mocht ik deze kringen willen verdoezelen, zou ik een heel assortiment aan producten op mijn gezicht moeten kwakken voordat ik aan het effectieve schminken van mijn ogen en dergelijke zou kunnen beginnen. Daar komt nog eens bij dat ik een hele lichte huidskleur heb (‘Ma gij hebt zo een schone porseleinen huid, dat moet ge zeker niet veranderen met zonnebank ofzo’ dixit tante L.) en de overgrote meerderheid van foundations het doen lijken alsof ik mijn gezicht in een plas modder heb ondergedompeld of toch op z’n minst dat ik te veel wortelen heb gegeten. Dit allemaal zou dus betekenen dat ik minstens een kwartier, mezelf kennende eerder twintig minuten tot een half uur, vroeger zou moeten opstaan om een laag plamuur op m’n gelaat aan te brengen wat ik niet eens zelf zie? Neen dankjewel, ik draai me liever nog eens om in mijn bed. Dat gezegd zijnde, heb ik eigenlijk ook een algemeen probleem met make-up: je ziet het in 95% van de gevallen dat een persoon make-up draagt. ‘t Is een beetje zoals de suspension of disbelief bij films, je weet dat wat je ziet niet echt is, maar je gaat er toch in mee voor de duur van de film. Begrijp me niet verkeerd: ik heb al mensen gezien die ontzettend mooi staan met make-up (Dita Von Teese* is hierbij de eerste die in mijn gedachten opkomt), maar het blijft toch vrijwel altijd zichtbaar dat hij (we doen hier niet aan discriminatie) of zij make-up draagt. Nagellak valt trouwens voor mij niet echt binnen de categorie make-up, en dan nog beperk ik me tot de kleuren zwart en rood (wat een rebel ben ik toch). Tóch bestaan er gevallen waarin ik wél make-up draag, maar dan heb ik meestal ook een zwaard vast, een cape over mijn schouders en een zweep in mijn riem terwijl ik andere spelers mijn wil opleg. De regelmatige lezer weet dat ik hiermee natuurlijk naar de LARP’s verwijs waar ik al eens aan meedoe.

Waar ik wél veel mee bezig ben is mijn gezondheid in het algemeen. Ik zeg altijd half lachend dat mijn uiteindelijke doel is om een combinatie van Superwoman en Lara Croft te worden, maar eigenlijk is dat wel waar. Om dit te bereiken probeer ik ten eerste al zo gezond en evenwichtig mogelijk vegetarisch te eten. Weekmenu’s op zondagavond samenstellen zodat ik maandag alles kan gaan winkelen helpen hier goed bij. Op vrijdagavond terug thuis komen van kot en een kast vol lekkers als chips, chocolade, madeleinekes, etc. aantreffen iets minder. Ik streef er niet naar om volledig snoepvrij te leven, als ik zin heb in frietjes ga ik naar de frituur (met een limiet van één keer per maand wel), als ik snak (heb je ‘m) naar ‘n lekkere kop chocomelk met ‘n chocoladereep met pralinévulling, dan eet ik dat gewoon. Ik probeer er gewoon voor te zorgen dat ik niet terug ga naar de tijd voor augustus 2011 toen ik met al dit gezond gedoe ben begonnen, waar ik gewoon alles at wat ik wou zonder daarbij al te veel te letten op wat het nu was wat ik binnenstak. Op dit moment ben ik wel aan de (in mijn geval zonder religieuze inslag) vasten aan het meedoen, dus is er van snoep, alcohol, gefrituurd voedsel en andere ongezonde troep geen sprake in mijn leven. Behalve koffie. Ik zou het de wereld niet willen aandoen om mij zonder m’n dagelijkse cafeïne-inname mee te maken.  Een tweede aspect wat bij gezond leven belangrijk is: sporten natuurlijk! Had mij twee jaar geleden gezegd dat ik sporten effectief fantastisch zou vinden, ik zou je regelrecht naar ‘n psycholoog hebben gestuurd. Ik heb vroeger wel altijd graag gezwommen en gedanst, maar om nu te zeggen dat ik daar fanatiek in was, that would be a bridge too far. Oh, how things can change! Het folkdansen doe ik (uiteraard) nog altijd, en de folkbals ook, maar daar is nog vanalles bijgekomen. Zo ga ik één tot twee keer per week bij EKMA afzien, zweten, vloeken, blauwe plekken oplopen, spierpijn oplopen, m.a.w. krav maga leren. En laat ik nog even zeggen dat die sport/zelfverdediging toch wel de ontdekking van mijn leven is. Het is niet alleen goed voor mijn fysieke conditie, maar ik leer ook nuttige verdedigingstechnieken mocht er iemand ooit zo zot zijn om mij aan te vallen. Ik heb mij altijd veilig gevoeld in Antwerpen (in tegenstelling tot sommige van mijn kotgenoten), maar sinds ik krav maga ben beginnen doen is dat veiligheidsgevoel pas gerechtvaardigd. En het is gewoon awesome. Daarnaast doe ik ook yoga om te zorgen dat ik leniger word en (hoewel ik nogal sceptisch ben over zo’n zaken) merk ik ook dat de oefeningen die we doen mij zowaar tot rust brengen (wat een GoTsgeschenk** is voor een chaotische en te veel nadenkende geest als mezelf). Om te zorgen dat mijn spierkracht meegroeit met mijn conditie doe ik op kot ook spierversterkende oefeningen: in theorie drie keer per week, in praktijk toch wel twee keer. Soms ook wel één. Of niet (als ik heel moe ben of ziek of een spannend boek aan het lezen ben). Je merkt het: nog altijd ruimte voor verbetering (en discipline). Als ik daarnaast nog tijd over heb (minder dan ik zelf zou willen) kies uit één van de volgende opties: 1) mijn loopschoenen aantrekken en gaan afzien, 2) mijn zwempak aantrekken en gaan watertrappelen of, 3) Wickie de Viking blij maken en met hem op rooftocht gaan. Ik weet dat het lijkt alsof ik overdrijf (geloof me, het lukt me heus niet elke week om dit alles te doen en soms heb ik ook gewoon geen zin) met al dat sporten, maar ik ben er dan ook niet van de ene op de andere dag mee begonnen. Ik heb telkens iets meer beweging en sport geïntroduceerd om mijn lichaam de kans te geven om zich aan te passen (wat niet altijd even goed gelukt is, zie de scheenbeenvliesontsteking van vorig jaar) en als ik nu een week niks van sport heb gedaan voel ik mij echt ‘plattekes’ zoals mijn Oost-Vlaamse kotgenoot B. dat zo mooi zegt. Verslaafd aan de endorfines zeker?

Ik wou hier nog een volgende paragraaf schrijven over mijn kledij (waar ik dan weer wel meer mee bezig ben, hoewel ik meer dan de helft van de tijd sportkledij draag zoals uit bovenstaande mag blijken) en dat ik (eigenlijk mijn moederlief) mijn haren wel verf (Grand Canyon Red if you please) maar zelden naar de kapper ga en dat ik wel een fan ben van mijn gezichtscrème en dat de lichaamsmelk, eau de toilette, zeepkes en meer uit ‘Les Plaisirs Nature: Braambessen’ van Yves Rocher mijn hart ‘n stukske sneller laten slaan en ik zou nog verder kunnen gaan, maar ik denk dat dit wel genoeg is voor de eerste dag.

Luchtig en frivool beginnen heet dan dan, schrijven voor #wijvenweek lijkt meer op gratis therapie!

——————————————

*Dita Von Teese is een burlesque dancer zoals dat heet, wat betekent dat haar foto’s nogal NSFW zijn. U weze gewaarschuwd!

**Als je deze referentie begrijpt ben je awesome én heb je bovendien een goede smaak (net als ik, ha!).

Dit bericht werd geplaatst in eigenheid, wijvenweek. Bookmark de permalink .

2 reacties op #Wijvenweek: dat begint hier al stevig!

  1. Pingback: #Wijvenweek: dat begint hier al stevig! | Wijvenblogs

  2. Isabel van Unen zegt:

    Briljant as ever.

Geef een reactie

