En zo begon het nieuwe jaar.

Met het nieuwe jaar volgen ook nieuwjaarsresoluties. Die heb ik voor het grootste gedeelte overgeslaan, omdat ik er (net zoals de rest van de wereldbevolking denk ik zo) slechts zelden in slaag me er aan te houden. Wél ben ik van plan mijn zogenaamde writing skills bij te schaven door hier meer te posten. Kwestie het interessant te houden voor het tot nu toch wel onbestaande publiek, zullen er meer recensies over kunstuitingen allerlei tussenzitten, aangezien mijn leven bij momenten niet bepaald spannend is. Enjoy zou ik zo zeggen.

1) Edward Scissorhands ****(*)


Deze DVD kreeg ik als kerstcadeautje tijdens het feesje (inderdaad, ik gebruik het consequent zonder de t) van de Roodkapjes van S., waarvoor ik haar erg dankbaar ben. Dit is één van mijn favoriete films ever. Is het ’t gevoel van desolaatheid enerzijds en warme liefde anderzijds? Is ’t die typische Burton-vibe die ervoor zorgt dat je je volledig verliest in het verhaal? Ik kan mijn vinger er niet op leggen, wat niet wegneemt dat ik elke keer ontzettend geniet van dit alternatieve sprookje.

2) The Last Dance **

Dit is zo’n typische namiddag Vitayafilm. Leuk ter ontspanning of als excuus om niet te leren (ja hoor, de toffe examens zijn nog bezig), maar zeker geen film om speciaal te gaan huren. ’t Is een echte feelgoodmovie die je laat glimlachen om te toch wel net iets té aanwezige stereotypen, maar je vergeeft het de filmmakers wel, want dat wist je eigenlijk al voordat je de film begon te kijken.

3) The Day after Tomorrow **(*)

Oh joy, weer een rampenfilm, helemaal aangepast aan het huidige klimaat van global warming. En net als in élke prent die zich in New York afspeelt uit ’t genre, is het vrijheidsbeeld de dupe. Als de Fransen dat hadden geweten.. Dit terzijde heb ik best genoten van deze film. Jake Gyllenhaal is ’n meneer met veel talent (en dat hij er ook nog aardig uitziet, doet uiteraard geen kwaad) die ik graag zie spelen. Het verhaal zelf was aan de ene kant, net omdat het zo goed aansluit bij de actualiteit, bij momenten angstaanaanjagend: stel dat zoiets echt zou gebeuren, kan onze samenleving zich daar wel uit redden? Langs de andere kant zaten er ook enkele van die standaard drama elementen in: zoon van work-o-holic zit vast in een ondergesneeuwde Grote Appel en deze laatste beslist om een reddingsactie te ondernemen, waarbij ik me serieuze vragen stelde bij het tijdsverloop. Het is ook net iets té toevallig dat de vader de doodgevroren wijkagent tegenkomt, die tegen het advies van de zoon in, Mozesgewijs een groep mensen de witte woestijn inleidde. All things considered, een ontspannende film om ’n verloren avond mee op te vullen.

4) Master and Commander: The Far Side of the World **(*)

Een lekkere actiefilm, recht-toe-recht-aan, bijgevolg ideaal om gezeten naast mijn pappie te kijken en op dat moment een perfect excuus om het leren nog even uit te stellen.

5) Enchanted ***

Gewoonweg heerlijk vond ik deze! Overduidelijk een baby’tje van Disney mét McDreamy van Grey’s Anatomy. Vooral de grootse scène in Central Park waar iedereen begint mee te zingen en dansen is erg memorabel (ik blijf wachten op de dag waarop alle mensen in mijn ruimtelijke omgeving opeens in een musicalachtige perfomance à la deze uitbarsten). Voor de rest is het dan ook een Disney-product: op kindermaat met hier en daar een knipoog naar de volwassen begeleiders, veel schwung en (je raadt het nooit) een happy ending.

Dat was het dan weer voor deze keer (oh, dat dichterlijk talent). Ogen dicht en snaveltjes toe (de Fabeltjeskrant-musical, een must see).

Dit bericht werd geplaatst in coole shizzle. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

