All that the eye can see/read.

Aangezien ik binnenkort (over twee weken al!) op Erasmus vertrek, moet ik mezelf er beter maar aan gewennen om regelmatig een blogpost de wereld in te sturen. Wat heb ik in de voorbije maand zoal gedaan? Uiteraard hard gestudeerd voor mijn herexamens (ja hoor, daar ben ik niet van gespaard gebleven), maar mij daarnaast ook gewijd aan twee van mijn toch wel favoriete tijdverdrijvende activiteiten: Films/series kijken en boeken lezen. Ik denk wel dat ik mijn vooropgestelde 100 films (vooral nergens van het iNet afgekeken hoor) in 2008 ga halen.

Allereerst de visualiteit!

66) VijfTv film (*)

Het wel al wat zeggen als ik me nog niet eens de naam van de film herinner. Het was zo’n typische namiddagfilm waarin een meisje van gescheiden ouders eerst heel rebels is, maar dan toch de situatie leert aanvaarden. Om het met de woorden van de Weasley-tweeling te zeggen: That’s rubbish!

67) Dirty Dancing: Havana Nights **(*)

Cuba! Dit land staat toch wel vrij bovenaan in mijn landendieiknogwilbezoekenvoorikdertigben-lijst. Dat in combinatie met zwoele dansmoves en een niet àl te happy end, en ik geef gaarne toe dat ik van deze chickflick heb genoten.

68) Last Of The Mohicans **(*)

Avonturenfilm hé. Het boek slingert thuis nog ergens rond denk ik zo.

69) The Bone Collector ***

Angelina Jolie, steeds een plezier. Goed opgebouwde thriller waarbij je toch ’n beetje denkwerk moet verrichten. Een beetje.

70) Planet Terror ****

Ge-wel-dig. Dat bloed! Die ‘scheuren’ (technische term?) in het beeld! Die zombies! Die oneliners! Rose McGowan met eerst een tafelpoot een geweer aan haar been! Tarantino met een.. nuja. Het is zo over the top, met al dat geweld en no storyline whatsoever (you know what I mean). Wicked!

71) Just Married *(*)

De zoveelste romantische komedie, hoewel met ’n iets originelere invalshoek. En men krijgt een zonnig Venetië te zien! Naar mijn mening is het echter een fabeltje dat de zon ooit schijnt in deze Italiaanse stad, en is ’t allemaal met de computer gemaakt (vooral geen wrok omdat het tijdens onze Italiëreis de hele dag regende).

72) Spider-man 3 **(*)

Te veel willen is ook niet goed. Film van ’t Adrenalinekick-type, maar ik had er toch wel meer van verwacht in feite.

73) Amores Perros ***(*)

Wat een film. Zo ingenieus dat die verhaallijnen in elkaar passen. De twee andere delen worden zeker nog bekeken meneer Iñárritú!

74) Road To Perdition ***(*)

Dat water toch.

75) Harry Potter and the Sorcerer’s Stone **(*)

Het alomgekende probleem bij verfilmingen: verhaallijnen die geschrapt worden of anders verwerkt. De Potterfilms zijn genietbaar, maar absoluut niet te vergelijken met de boeken. Dit is misschien een reeds te veel gemaakte vergelijking, maar Lord of the Rings is het inhoudverminderende proces inherent aan boekverfilmingen heel wat minder storend.

76) Harry Potter and the Chamber of Secrets **(*)

77) Harry Potter and the Prisoner of Azkaban ***

Tot zover het bewegende beeld en volgt het geschreven woord. ’n Echt Book of Monsters heb ik jammer genoeg nog niet gevonden.

22) Midori Snyder – Boeken van Oran 1: Nieuwe Maan ***

23) Midori Snyder – Boeken van Oran 2: Sadars Vesting ***

24) Midori Snyder – Boeken van Oran 3: Het Vuur van Beldan **(*)

’n Aangename trilogie om te lezen, maar belange niet de beste tot nu toe. Vooral de iets té Nederlandse vertaling (zoals ‘k al vermeld heb), stoorde me enorm bij tijden.

25) Juliet Marillier – Cybele’s geheim **(*)

Dit vind ik tot nu toe haar minst geslaagde boek dat ik heb gelezen. De Portugese piraat mag uiteraard altijd eens langskomen, maar het einde kan maar beter thuisblijven, want dat werd allemaal wat vlug afgehandeld naar mijn zin.

27) Garth Nix – Oude koninkrijk 1: Sabriël ***(*)

28) Garth Nix – Oude koninkrijk 2: Lirael ***(*)

29) Garth Nix – Oude koninkrijk 3: Abhorsen ***(*)

Een erg sterke trilogie, vooral de samensmelting van een magische en een ‘gewone’ wereld wordt op ’n sublieme manier verteld.

25) J.K. Rowling – Harry Potter and the Philosopher’s Stone

26) J.K. Rowling – Harry Potter and the Chamber of Secrets

30) J.K. Rowling – Harry Potter and the Prisoner of Azkaban

31) J.K. Rowling – Harry Potter and the Goblet of Fire

32) J.K. Rowling – Harry Potter and the Order of the Phoenix

33) J.K. Rowling – Harry Potter and the Half-Blood Prince

Zoals je ongetwijfeld reeds merkte, heb ik nog geen beoordeling vastgeplakt aan de Harry Potter reeks. Ik vind dit moeilijker dan gedacht en daarom zullen allen in spanning (yeah right) moeten wachten totdat ik het zevende en laatste (niet voor niets een krachtig magisch getal) boek tot mij heb genomen. ’n Stukje sluier opgelicht: ’t personage dat me veruit het meest kan bekoren is toch wel Ginny Weasley, in de filmreeks gespeeld door Bonnie Wright.

Nu zal ik maar mijn leren gaat hervatten, als de goede student die ik ben (hé jij daar in ’t publiek, niet lachen!). Jammer genoeg is mijn uitzicht niet zo goed als ’t tijdens het jaar was, tweede verdieping t.o.v. zesde. Maar niet getreurd, want over twee weken zal ik voor vijf maanden op een kot wonen met dakterras ^^.

En als afsluiter presenteer ik de trailer van Harry Potter and the Half-Blood Prince (neen, ik ben vooral niet de alle knopjes in mijn werkbalk aan het uitproberen).

Dit bericht werd geplaatst in Antwerpen, coole shizzle. Bookmark de permalink .

2 reacties op All that the eye can see/read.

  1. opstapmetruth zegt:

    Wanneer je in Spanje zit, eis ik dagelijkse foto’s van appelsienbomen, torens & tierlantijntjes en spannende Spanjaarden en consoorten. Dankuwel!

  2. merciless zegt:

    Voor jou en alleen voor jou zal ik dat doen en doe er nog eens palmbomen bovenop!

Geef een reactie

