Thou shall not crave thy neighbor.

Omdat beelden soms meer zeggen dan woorden. Scene of the crime: ’t Woodstockcafé, enkele weken terug. ’t Blijkt trouwens dat ik helemaal niet zo slecht ben in poolen als ik dacht en rather enjoy it as well. And now for something completely different: de foto’s van Marruecos zijn nog in de verwerkingsstage, dus op mijn ongetwijfeld erg enthousiast verslag is het nog even wachten. En hoewel ik in Spanje ben, heb ik het bekijken van films en series niet kunnen laten. Niet dat zoiets dwaas de bedoeling was maar toch. Een update, opgepast voor spoilers.

88) Ratatouille **(*)

Een kokende rat (nee, niet zo) en een onhandig keukenhulpje vormen een unlikely team, met succes! Voeg daar nog een snuifje gemene criticus, twee eetlepels love interest en 20 gram intrige bij, en je krijgt normaal gezien een middelmatige tekenfilm volgepropt met moraal. Door de aanwezige humor en het onverwachte einde steekt deze film toch boven de hoop uit. Ideaal voor ’n regenachtige namiddag/avond, zoals het nu is in Cádiz bijvoorbeeld.

89) 30 Days of Night ***

Ah, geef mij een degelijke film met bovennatuurlijke wezens in natuurlijke situaties en je wordt voor een tweetal uur genegeerd. In dit geval draven er een stelletje vampieren op die het meest noordelijke stadje in Alaska gedurende de 30 dagen volledige duisternis (zie titel) aanvallen met het doel zich te voeden met de resterende mensen. Voor een keer wordt niet de gracieuze kant van deze wezens belicht, maar wel de -erg- bloeddorstige. Hiphoi voor het einde.

90) Stardust ***(*)

Heerlijke fantasyfilm, en Robert De Niro als Captain Shakespeare: priceless.

91) Disturbia **

Als ode aan Rear Window van Hitchcock met hier en daar een spannend moment, maar kan belange niet tippen aan het origineel.

92) Firefly ****(*)

Qua concept doet ’t een beetje denken aan Cowboy Bebop, iets waar ik niet over ga klagen. Voor zij die beide series nog op hun to watch lijstje hebben staan (’t feit dat er mensen bestaan die er nog nooit van hebben gehoord, dat willen mijn hersenen niet aanvaarden): what are you waiting for?

93) Serenity ***(*)

De vervolgfilm op voornoemde serie. Iets minder, maar nog steeds ver boven het gemiddelde.

P.S. I Love You *** (reeds gezien in 2008, en valsspelen met de nummering mag niet volgens Sinterklaas)

94) Miss Potter ***

Die Renée Zellweger kan toch ’n stukske acteren.

95) National Treasure 2: Book of Secrets (*)

Bah.

96) La Fille Coupée en Deux *

Not my cup of tea.

97) Un Chien Andalou

Deze surrealistische film van de Spaanse regisseur Luis Buñuel (in samenwerking met schilder Salvador Dalí) is erg moeilijk om te beoordelen. Stilistisch en inhoudelijk sluit het perfect aan bij de ideeën van de kunststroming en aangezien mijn kennis van films uit die tijdsperiode nu niet bepaald uitgebreid is én ik geen ruzie wil krijgen met mijn professor van Literatura Española y Cine (hoewel ik sterk betwijfel dat ‘ie Nederlands kan lezen), waag ik me niet aan een beoordeling.

98) La Aldea Maldita **

Gezien als voorbeeld van de Spaanse cinema gedurende de jaren dertig. Hoewel de opmerking van de vorige film ook wel op deze toegepast kan worden, zit er in deze al een duidelijk verhaal en -het een gebrek aan een goede- uitwerking daarvan.

99) La Lengua de las Mariposas ***

100) 27 Dresses *(*)

Alweer hetzelfde verhaaltje, in een andere vorm. Maar als Grote Fan van dresses op zich, had de film toch een positieve kant: veel kleedjes natuurlijk!

101) WALL*E ***

Erg adorable, maar om het nu de beste film van het jaar te gaan noemen..

102) Raza ( )

Propagandafilm, gemaakt tijdens de dictatuur van Franco in Spanje. Ik viel letterlijk in slaap. Een zoektip: de wetten m.b.t. de functie van de vrouw tijdens het Franco-regime. Ongelooflijk dat deze nog tot 30 jaar geleden in een West-Europees land golden.

103) The House Bunny *

Same old thing, again.

104) Jumper **(*)

105) Hancock *(*)

Het verhaal stond me wel aan, maar ik denk dat de makers tijdens de uitwerking meer dachten aan het geld dat ’t zou gaan opbrengen (lees: het had ook best met enkele over the top stunts minder gekund).

106) Mama’s Boy **(*)

Dat hoofdpersonage, wat een eikel! Maar ooh, The Smiths en Morrissey als soundtrack, dat verdient een half sterretje extra ^^.

Harry Potter and the Order of the Phoenix **(*)

Nu er wat meer tijd is verstreken sinds ik de boeken heb gelezen, kan ik de film feitelijk beter appreciëren, aangezien ik me niet blind staar op alles wat ze in de overgang van boek naar film hebben geschrapt.

En ja hoor, ik zit aan 106 films, wat betekent dat het doel van 100 films in 1 jaar (vooral niet geïnspireerd/afgekeken van die Master in de Theater- en Filmwetenschappen -stel je trouwens voor dat vrouwen als titel ‘Mistress in de blabla’ zouden krijgen, hilarisch) reeds is overgeschreden. Hiphoi voor mezelf! En if I may be excused now: in de frigo staat een Danette praliné met mijn naam er op.

Dit bericht werd geplaatst in coole shizzle. Bookmark de permalink .

2 reacties op Thou shall not crave thy neighbor.

  1. Veerle zegt:

    leni toch
    wat een gekke foto’s maakt ge daar allemaal
    als ge terug komt gaan we geen “normale” foto’s meer kunnen maken met u
    hahaha
    nee meid hoe is het daar?
    volgens mij alles dik in de sjakosj (kwestie van die typisch limburgse woordjes niet helemaal te verleren)
    ale amuseer u nog!
    xxx

  2. opstapmetruth zegt:

    106! Respect! Ik vrees dat ik het dit jaar niet ga halen, die geweldige 100! Awoe! Wel bijna 30 keer naar theater & consoorten geweest; dat is ook mooi? Hé? Niet? Please?

Geef een reactie

