Ze zijn nog nat, de vloeren.

Het is weer (l)ijs(t)jestijd! Het voor- of nadeel (‘k heb nog niet beslist) van filmwetenschappen te studeren is dat je bij élke film dat je kijkt begint te letten op de technische details en je dingen begint af te vragen als ‘hé, er zitten nogal veel close ups in deze twee scènes, wat zou de regisseur daarmee bedoelen’ of ‘tiens, de kleur rood is nogal prominent aanwezig, wat is daarmee aan de hand?’. Ik beweer daarmee uiteraard niet dat mensen die ’t niet studeren op zoiets niet zouden letten, ’t is alleen dat ik, geïndoctrineerd door de UA, het zowaar automatisch doe. Dat even terzijde.

11) Crash **

Deze film hebben we tijdens de eerste les van ‘Literatuur, film en techniek: transport en (tele)communicatie’ (ja, dat is echt een vak) gekeken. Sommige noemen dit Kunst, maar ik reken mezelf daar niet bij. Begrijp me niet verkeerd, ik zie wel de hele versmelting van mens en machine, de dubbelzinnige shots en dergelijke die er achter zitten, maar daarom hoef ik ’t nog niet goed/kunstig te vinden.

12) Signs ***

Ik had ‘em al eens gezien, maar deze keer was ik er werkelijk door overdonderd. Het lijkt op het eerste zicht alsof het een sf-film is, door de aanwezigheid van aanvallende aliens, maar eigenlijk gaat het over een man die zijn geloof verliest en het weer terugvindt. Dat laatste komt wel door de buitenaardse ventjes, maar is in feite bijzaak. En zo mooi gefilmd! Het gebruik van ramen en deuren als een sterk aanwezige visuele omkadering, om zo bijna tableaux vivants te creëren, en dit minstens 15 (een vage schatting moet ik toegeven) keer gedurende de film: schitterend. Abigail Breslin kon toen al goed acteren voor haar leeftijd, wat ze niet zo lang (in 2006, dus toch al drie jaar) geleden in Little Miss Sunshine nog maar eens bewees.

13) Love Actually ***(*)

Als ik zeg dat deze film me weer voor even in de Liefde (met zo’n mooie grote L) deed geloven, zegt dat wel al genoeg zeker. Vooral ook de manier waarop de verschillende verhaallijnen elkaar overlapten, zodat de verschillende verhoudingen tussen de personages duidelijk werden: dat zie ik graag.

14) Elizabeth: The Golden Age **(*)

15) Vijftv-film **

Geen idee meer hoe de film heet: ’t ging over een kerel met Gilles de la Tourettesyndroom die koste wat kost leerkracht wou worden en uiteraard gebaseerd op een waargebeurd verhaal (’t is Vijftv voor iets hé). Niettemin één van de betere van dergelijke producties (ik kan toch niet de hele tijd ‘film’ zeggen hé, er moet wat afwisseling zijn in mijn woordgebruik) die ik al heb gezien.

16) Verdwijnen

17) Leven in Leugen

18) Achter de Spiegel

3 kortfilms waar ik zelf aan heb meegewerkt, dus zou mijn oordeel nog nét iets subjectiever zijn dan anders. Mijn functie? Naast figurant (zoals ongeveer iedereen van de crew) ook nog productieassistentie en creatief team (it’s all in a name) en catering (wat eigenlijk overeenkwam met één keer pizza bestellen). Gezellige tijden.

19) Star Wars: Episode IV – A New Hope ****

20) Star Wars: Episode V – The Empire Strikes Back ****

Star Wars heeft mij voor een deel opgevoed. Star Wars, Mad Max en De Laatste Eenhoorn. Explains a lot, doesn’t it.

21) Hellboy II: The Golden Army ***

Ik wou dat ik voor een dag in de hersenkronkels van Guillermo del Toro kon wonen, de fantasie van die man is echt eindeloos. Laat die nu geheel niet toevallig The Hobbit aan het verfilmen zijn! En daar komt Smaug in voor! En ik ben veel te enthousiast op dit moment!

22) Twilight

Aan deze film ga ik ’n volledige post wijden and it ain’t gonna be pretty.

En ja, ik ben nog steeds addicted aan series, hoewel ik de slechtste er nu wel heb uitgesnoeid. Bones kijk ik wel met enige regelmaat, maar het laatste seizoen erg ik me steeds meer aan de zogenaamde sociale handicap van Dr. Brennan. Haar achtergrondverhaal? Op haar vijftiende moet ze naar pleegouders omdat haar eigen ouders criminelen zijn en op de vlucht slaan (hoewel ze dat pas als volwassene te weten komt). Sindsdien heeft ze zich volledig op de wetenschappen gestort, heeft forensische antropologie gestudeerd aan een respectabele universiteit en daarmee ook al haar social skills verloren. Yeah right. Op mijn vijftiende was het grootste gedeelte van mijn persoonlijkheid al gevormd. Een traumatische gebeurtenis kan heus wel een grote impact hebben, maar zo groot? De schrijvers van de serie doen soms té hard hun best om een duidelijke tweedeling te maken tussen de empathische, op buikgevoel vertrouwende Seeley Booth en de puur rationele Bones, wat ten koste gaat van de personagepsychologie. Of hoe de beste stuurlui aan wal staan. Nieuwkomer tussen de series is Joss Whedons Dollhouse. Eliza Dushku speelt Echo, één van de dolls, mensen waarbij de eigen persoonlijkheid volledig is gewist, zodat deze met een imprint kan ingevuld naargelang de opdracht die ze moeten vervullen. Tot nu toe ben ik niet overdonderd, maar er zit zeker wel belofte in. En dan.. Firefly, toch wel niet van diezelfde Joss Whedon. Na alle afleveringen voor de tweede keer te hebben gekeken, moet ik mijn mening herzien: ik vind de serie zelfs nog béter dan vorige keer, en toen was ik al extatisch. Of hoe het onbegrijpbaar is dat ’n dergelijke serie na slechts 14 (uitgezonden) afleveringen wordt gecanceled. Maar tot zover de beeldbuis, ’t is vooral de papieren wereld waar ik de laatste paar weken in heb vertoefd.

10) Raymond E. Feist – The Riftwar Saga 1: Magician **** Fictie – Engels

11) Alan Moore – Watchmen ***** Graphic Novel – Engels

12) Raymond E. Feist – De Saga van de Oorlog van de Grote Scheuring 2: Zilverdoorn ***(*) Fictie – Nederlands

Qua uitgebreide vertaling kan de Nederlandse titel wel tellen.

13) Raymond E. Feist  – TRS 3: Duisternis over Sethanon *** Fictie – Nederlands

14) Raymond E. Feist  – TRS 4: Prins van den Bloede *** (*) Fictie – Nederlands

17) Fiona MacIntosh – De Beproeving deel 1: Het verraad **(*) Fictie – Nederlands

18) Fiona MacIntosh – De Beproeving deel 2: De wraak *** Fictie – Nederlands

19) Fiona MacIntosh – De Beproeving deel 3: Eindbestemming ** Fictie – Nederlands

Misschien komt het omdat mijn verwachtingen na De Bezieling zo hooggespannen waren, dat deze trilogie zo’n teleurstelling was, vooral het laatste boek met de ontknoping. Erg jammer.

Mijn theatritis niveau is een beetje gestegen deze laatste maand. Zo ging ik naar kReon *** van Theater Zuidpool kijken. ‘ k Vond het  goed gebracht maar ben ietwat tegen niet functioneel naakt op de scène (ja, uiteraard zit er een diepere betekenis daarachter, maar toch). Vooral de acteerprestatie van Jan Bijvoet als een Oedipus die evolueerde van een zelfzekere heerser naar een dementerende, geesteszieke en gebroken man was ronduit schitterend. In het Paleis woonde ik samen met cultuurpartner in crime A. een voorstelling van Het Eenzame Beest bij. Na twee dagen ben ik nog steeds niet zeker wat ik er van vind. I’ll let you know when I do.

In de reeks hoe ik mezelf doof maak beleefde ik, wederom samen met A., één van de beste avonden van het jaar op ’t bescheiden folkbal in het CC van Dilsen. Zo’n avonden mogen er van mij meer komen. En onder het motto ‘Uitstellen is voor watjes’ ga ik dinsdag naar ’n boombal in Gent. Vree wijs vind ik dat.

Tot slot (proficiat als je tot hier bent geraakt, de boterhammen met speculaaspasta zijn nog steeds in de uitverkoop) kort korter kortst over de musea slash andere culturele uitspattingen (ik ga echt helemaal om in mijn lijstjes, dat is duidelijk).

1) Nacht van de Geschiedenis @ Huis Baeyens ********

Kwestie lichtelijk te overdrijven, maar toch dicht genoeg bij de waarheid te blijven. De richting Bachelor in de Theaterkostuum klinkt zo ontzettend aanlokkelijk..

2) Museum van Natuurwetenschappen – Galerij van de Evolutie ***

Prachtig gebouw toch wel, maar ik krijg nu eenmaal de kriebels van na te denken over dingen als ’50 miljoen jaar geleden leefde beestje X op de bodem van de oceaan’.

Dat was het dan lieve kijkbuiskindertjes, but remember: Darth Vader is watching you.


Dit bericht werd geplaatst in coole shizzle. Bookmark de permalink .

Een reactie op Ze zijn nog nat, de vloeren.

  1. janko zegt:

    Firefly is de rede dat ik geld opspaar om zelf een ruimteschip te gaan bouwen ! (en om een astmapatient in te huren natuurlijk en die een ingedeukte motorhelm op te zetten).

Geef een reactie

